Špatné zvládání stresu  

Stresem se rozumí vnitřní stav člověka, který je buď přímo něčím ohrožován, nebo takové ohrožení očekává a předpokládá. Z toho vyplývá psychický i tělový stav napětí, nepohodlí.

Příčiny stresu

Tělové

  • nemoc, úraz, ale připomeňme si, že stres spustí i příliš horké počasí

Emoční a vztahové

  • jakékoliv konfliktní situace ve vztazích, emoční problémy – strach, pocit viny

Životní styl a hodnoty

  • vše, co souvisí se zaměřením na výkon

Krátkodobé a dlouhodobé účinky stresu

pohoda

Krátkodobé účinky stresu si snadno představíme – volají vám, že jste měl/a být na důležité schůzce, na kterou jste zapomněl/a. Co se stane? Zřejmě se vám zrychlí tep a dech, stoupne krevní tlak. Polije vás horko a možná se opotíte. Cítíte napětí ve svalech a tlak v břiše. To všechno a ještě další jsou účinky okamžitého vyplavení adrenalinu.

Dlouhodobé si zas můžeme představit tak, že máte šéfa, který má nesmyslné požadavky a neustále vás kritizuje a vyvolává konflikty. Situace, kdy budete v napětí a pod tlakem se budou často opakovat. Výše popsané stavy budete zřejmě cítit už při vzpomínce na práci a toho příšerného chlapa. Dlouhodobé účinky stresu mají mnoho dopadů na tělo. Jsou spojovány s hormonem kortizolem. U některých lidí narůstá tělesná hmotnost – tělo se zásobuje tuky, aby stres vydrželo. Jiné typy naopak hmostnost ztrácejí. Dlouhodobý stres narušuje zpravidla trávení, dýchání a všechny ostatní funkce těla. Důležité je, že ovlivňuje nepříznivě také imunitu.

Jak stres zvládáme

Pro zvládání stresových situací má každý člověk vystavěnu celou řadu mechanismů, z nichž některé jsou vědomé a jiné podvědomé. Závisí na tom, co jsme odkoukali od svých rodičů, co nám historicky zafungovalo. Zavoláme kamarádce/kamarádovi a zajdeme na skleničku vína nebo šálek kávy/na pivo, vypovídáme se, postěžujeme/zanadáváme.  Zajdeme do posilovny, zaběhat, pracovat na zahradě. Jdeme se projít (se psem). Zalezeme si do postele a čteme knihu. Uklidíme domácnost. Sedneme si před televizi a zíráme, přepínáme. Zajdeme na sportovní zápas, kde si pořádně zařvem. A tak dál..

Když není stres nepřiměřeně veliký, obvykle se zadaří, tělo se uklidní a celá situace přejde. Ale..

Když stres nezvládáme: Projevy vystupňovaného stresu, které již nelze zvládnout

Představme si situaci dlouhodobého stresu s nepříjemným šéfem – pokud máte pud sebezáchovy, patrně podáte výpověď. Jenže..třeba platíte hypotéku a lepší práci hned tak neseženete… Možná budete často nemocní (snížená imunita a snaha se podvědomě šéfovi vyhnout..) Možná  budete trpět žaludečními vředy (zvýšené vylučování žaludečních kyselin). Začnete kouřit. Děsivé sny... Sáhnete po láhvi častěji a častěji… Každopádně tušíte, že to je šikmá plocha. Přichází kolaps, nezvládání situace, pak už nutí člověka přehodnotit priority, přijmout opatření. Vyhledat psychiatra, nebo psychologa.

Co dělat, abychom stres zvládali

Jste-li v takové situaci, obvykle není jiná cesta, než vyloučit stresor. Z mého pohledu není ideální začít užívat léky a nechat situaci jak je. Ale někdy je to přechodně nezbytné (těžké zkoušky na vysoké škole atd..). Obvykle vyloučit stresor znamená vzdát se nějaké hodnoty, priority (prodat dům, babičku, o kterou jsme pečovali dát do hospice a připustit, že je to nad mé síly. atd…). Obvykle tomu předchází vnitřní boj.

Doporučuji vyhledat psychoterapeuta, nebo kouče a celou situaci probrat. Ten by měl pomoci ve vnitřním konfliktu zaujmout sebezáchovné stanovisko.

Psychoterapie a koučing pomůže i v případě, kdy stres je zaviněn nějakým povahovým rysem nebo špatným návykem. Například tím, že se snažím každému vyjít vstříc, nejsem asertivní. Nebo nejsem schopna organizovat svůj čas, neznám své hranice a nabírám si nad míru.

Obecně se pro lepší zvládání stresu kromě psychoterapie dají doporučit relaxační techniky a bioenergetická cvičení, které jsou velmi účinné při odbourávání stresu.

Jakékoliv fyzické aktivity, dlouhé procházky v přírodě. Sauna, masáže.
Hudba, tanec, sex, humor zkrátka koření života…

Když stres prospívá

Pro mnohé bývá překvapením, že i pozitivní události jsou spojeny se stresem. Nejčastěji se udávají dovolená, rodinné oslavy, Vánoce, svatba, narození dítěte, stěhování, změna pracovního místa…

Ale i první jízda na kolečkových bruslích, nebo když váš oblíbený tým útočí na soupeřovu branku!

Když se nad tím hlouběji zamyslíme, je to logické, každá větší změna stereotypu je spojena se stresem (co mě čeká?, jsem na to připravena?, jak to zvládnu? Neselžu?).

Důležité je vědět, že stres je přirozenou součástí života, nelze se mu vyhnout a i nadměrné vyhýbání stresovým situacím rozhodně nevede jen k dobrému duševnímu rozpoložení.

Under stres – životní nuda!!

Pro někoho to může být nepochopitelné, ale i nedostatek  stresu může být stresující. Představte si, že čas dlouhodobě ubíhá den za dnem bez jakéhokoliv vytržení, vzrůša, monotonně. Životní realita mnoha důchodců, dlouhodobě nemocných…

Ale i lidí, kteří mají obavy z neúspěchu a drží se proto v zaměstnání, které je jisté, ale nebaví je. Žijí s partnerem, který jen zaplňuje prázdné místo atd..

I zde nastupují psychické a fyzické projevy. Deprese, bolesti, srdeční problémy atd... Pocit dlouhodobého prázdna.

Také doporučuji konzultaci psychoterapeuta nebo kouče ještě dříve, než vyhledáte psychiatra.