Změna jídelníčku vám pomůže otěhotnět

Autor:

Těhotenství je krásná životní etapa. Některým ženám se však toto období vyhýbá přímo obloukem. Tyto ženy pak při cestě za miminkem neváhají vyzkoušet řadu postupů a rad (alternativní medicína, počítání plodných dnů) i mýtů (svíčka po sexu, konzumace ananasu či tmavé čokolády). Tyto obvyklé i neobvyklé metody a postupy mohou být však mnohdy zbytečné, dokud nezměníte váš jídelníček.

AdobeStock 79532212
Zdravé tělo, zdravé miminko. Jak vhodně zvolenou stravou dosáhnout pozitivního těhotenského testu?

Dopřejte si tuky, ale v tom správném poměru

O nenasycených mastných kyselinách jste už asi slyšeli. Víte však, proč je jejich konzumace tak důležitá?

Mezi významné nenasycené mastné kyseliny patří zejména kyselina linolová a kyselina linolenová. Tyto esenciální kyseliny si tělo člověka neumí samo vytvořit, musí proto být přijímány potravou. Příznakem nedostatečného příjmu esenciálních kyselin může být například padání vlasů, deprese, zhoršená tvorba některých hormonů nebo právě poruchy reprodukce.

Kyselina linolová je zástupcem omega 6 mastných kyselin. Zástupcem omega 3 mastných kyselin je pak kyselina linolenová. Většina lidí tyto esenciální kyseliny denně konzumuje, ale ve špatném poměru. Z potravy, především z margarínů a slunečnicového oleje přijímáme čím dál tím více omega 6 nenasycených kyselin a jen velmi málo omega 3 nenasycených mastných kyselin.

Tipy:

  • pochutnávejte si tedy častěji na lososu se zeleninou
  • udělejte si rybí pomazánku
  • používejte k přípravě jídel lněný, řepkový nebo konopný olej
  • pojídejte vlašské ořechy či lněná semínka

Jen tak vašemu tělu dopřejete nenasycené kyseliny v tom správném poměru 1:3 (více omega 3) a vaše pohlavní orgány budou fungovat tak, jak mají.

Dítě, jehož matka měla v těhotenství nedostatečný příjem omega 3 kyselin může trpět nervovými poruchami či potížemi se zrakem.

Bez ovulace a kyseliny listové to nepůjde

V polovině vašeho pravidelného menstruačního cyklu se z vaječníků do vejcovodu uvolní vajíčko – dochází k ovulaci. K početí miminka je nejpříhodnější doba dva dny před ovulací až maximálně jeden den po ovulaci. Co ale dělat, když k ní nedochází? Existují některé potraviny, které dokáží upravit ovulaci a zvýšit tak vaši šanci na otěhotnění?

Blahodárný vliv na vaše pohlavní orgány a po otěhotnění i na celkový růst a vývoj mozku dítěte má kyselina listová. Kyselina listová však dokáže stimulovat už celý proces ovulace a pomoci tak ženě k otěhotnění.

S konzumací potravin:

  • špenát
  • brokolice
  • chřest
  • kapusta
  • luštěniny
  • citrusové plody
  • játra
  • ořechy apod.

obsahující tento vitamín B9 začněte ihned po vysazení hormonální antikoncepce, v případě že ji neužíváte, tak 3 měsíce před plánovaným početím. Pokud máte obavy, že nepřijmete dostatečné množství tohoto vitamínu z potravy, můžete si v lékárně koupit i tabletky.


Každá žena v produktivním věku by měla užívat přibližně 400 mikrogramů kyseliny listové denně a po otěhotnění a v průběhu kojení zvýšit její příjem ještě o 200-400 mikrogramů.


S jejím užíváním tedy pokračujte i po otěhotnění. Kyselina listová je velmi důležitá pro tvorbu a dělení buněk. Pravidelným užíváním doporučených dávek lze rovněž snížit riziko vrozených vývojových vad, například riziko narození dítěte s rozštěpem páteře.

Vari
Změna jídelníčku pomáhá s otěhotněním. Kyselina listová a omega 3 masté kyseliny podporují ovulaci.

Mohou i cukry ovlivnit vaši ovulaci?

Pokud se vám již nějakou dobu nedaří počít miminko a váš občasný splín zajídáte čokoládou nebo sušenkami, nedělejte to.


Opakovaná konzumace velkého množství "umělých" sacharidů (obsažených v bílém pečivu, těstovinách, sladkostech, slazených nápojích apod.) může být pro vaše tělo nadmíru škodlivá.


Po konzumaci potraviny obsahující velké množství těchto sacharidů se u vás dostaví náhlý příliv energie, tato nabitá energie se s prudce snižující hladinou cukru ovšem následně promění v únavu, špatnou náladu a depresi.

Vyloučením jednoduchých cukrů z vašeho jídelníčku zamezíte těmto častým výkyvům inzulinu, které u vás mohou postupem času způsobit i obezitu či diabetes 2. typu. Opakovaně vysoké hladiny krevního cukru mohou rovněž narušovat působení vašeho pohlavního hormonu – estrogenu, a tím rozvrátit menstruační cyklus, případně i zastavit ovulaci.

Připravte tělo na příchod miminka. Dopřejte vašemu tělu tedy raději "přírodní" sacharidy:

  • celozrnné pečivo
  • fazole
  • ovoce
  • brambory
  • zelenina a jiné

Přijímejte přirozené a kvalitní organické potraviny a podpořte tak vaši hormonální rovnováhu i tvorbu zdravých vajíček. Jezte potraviny, které vám dodávají energii a po kterých se cítíte lépe než před jejich konzumací.

Vyhněte se vy i váš partner polotovarům, cigaretám, alkoholu a kávě, které váš organismus jen zatěžují.

Publikováno: 26.2.2019

Diskuze k tématu

Doktor ve Vašem okolí