Cizincům chvíli trvá, než pochopí…

Má své zkušenosti a sebevědomí a kvalitní práce je pro něj prioritou. Víc než vlastní zisk. Nakolik je pro něj zahraniční klientela důležitá a stojí o ni vůbec? Nejen o rozdílech mezi českou a zahraniční klientelou s viceprezidentem České stomatologické komory MUDr. Pavlem Chrzem.

Pane doktore, máte zahraniční klientelu nebo specializujete se přímo na cizince?

Ne, určitě se nespecializuji na zahraniční klientelu, nicméně několik zahraničních pacientů máme. Zabývám se dlouhá léta implantologií, takže čas od času si nějaký cizinec na základě osobních doporučení přeje ošetření u nás. Ale to jsou cca dva pacienti ročně.

csk-mudr-pavel-chrz_foto

Jaký je podle Vás důvod, že zahraniční klienti jezdí do České republiky za stomatologickou péčí?

Myslím, že to je zcela jednoznačně kvůli ceně naší práce. Ale je to komplikované. Cizincům vždycky chvilku trvá, než pochopí, že tady „nelezeme po stromech“, ale že poskytujeme služby na stejné úrovni jako v zahraničí. Problém je ale také v tom, že ne vždycky se musí práce úplně dobře povést nebo splnit očekávání pacienta a vyřizování stížností je potom poměrně dost komplikované. Ale to si uvědomujeme nejen mi, ale i zahraniční klientela.

Dokázal byste říct, za jakými zákroky sem převážně jezdí?

Pokud to není vyloženě trvalá péče ve smyslu toho, že klient je emigrant nebo člověk, který pobývá v zahraniční dlouhou dobu po revoluci, tak převážně za protetikou a implantologií. Tedy za finančně náročnějšími zákroky. Požadují samozřejmě služby na nejvyšší úrovni.

Myslíte si, že jezdí častěji opakovaně nebo spíše jednorázově?

Jestliže zde získají dobré zkušenosti, tak jezdí opakovaně. Ale za běžným ošetřením, si myslím, že nejezdí. Snad opravdu někde hodně blízko hranic, protože v okolních státech, tím mám na mysli Německo, Rakousko, je systém pojištění dost podobný našemu. To znamená, že většina práce je hrazena ze zdravotního pojištění, u nás z veřejného, u nich nějakého jiného, ale pořád je to hrazené, takže není důvod, aby sem jezdili za běžným ošetřením. Alespoň si to myslím.

Z jakých zemí podle Vás nejčastěji přijíždějí?

Podle mého názoru je to Německo, Rakousko.

Jakým způsobem se zahraniční klientela o našich lékařích dozvídá?

Podle mého názoru je to na doporučení známých. Že by sem někdo vyloženě vyrazil proto, že si na internetu najde reklamu na dotyčného lékaře, to možná taky funguje, ale ne ve velkém měřítku. A potom vím, že existuje nějaká specializovaná organizace, která má vyloženě snahu doporučovat v zahraniční české zubaře. Ale jak to funguje a jestli to opravdu splňuje účel, který byl od toho očekáván, nevím.

Jaký typ zařízení podle Vás cizinci u nás vyhledávají? Mám na mysli, jestli jedou spíš na větší kliniku nebo do soukromé privátní ordinace?

Myslím si, že jedou spíše do soukromých ordinací a samozřejmě slušně vybavených.

Proč si myslíte, že čeští stomatologové mají zájem o zahraniční klientelu?

Protože jim to přináší určitě lepší ekonomické podmínky než u českých pacientů.

Za prvé český pacient na tom není finančně tak dobře, aby si objednával v nějakém větším rozsahu nejlepší služby, které jsme schopni poskytnout, a za druhé u cizinců získává lékař peníze přímo.

Myslíte si, že k nám jezdí ekonomicky slabší část zahraničních klientů?

Netroufnu si říct, jestli jsou ekonomicky slabší, spíš bych řekl, že je to klasická střední vrstva.

Myslíte si, že zahraniční klienti jsou více asertivní, že si víc dokáží na lékaře „dohlédnout“, když výsledek ošetření nedopadne podle jejich představ?

Myslím, že ano, protože oni za to u nás platí. Jestliže sem přijedou proto, že jsou členy Evropské unie a vyhledají tady péči, protože tady mají nějaký delší pobyt, tak je to hrazeno ze zdravotního pojištění, tedy je to v podstatě jako u českého pacienta. Ale něco jiného je, jestliže vkládáte víru v dobré ošetření, za které zaplatíte nemalý peníz. Potom očekáváte, že nebudou žádné problémy a komplikace. A může se samozřejmě stát a stává se, sice naštěstí jenom zřídka, že v takovém případě jsou problémy dost značné.

Myslíte, že jsou zahraniční klienti lépe informovaní než čeští?

Jsou. Jestliže půjdete k zubaři, kde budete platit „na dřevo“, nepůjde to přes zdravotní pojištění, tak si taky budete samozřejmě hlídat, aby práce, která byla odvedená, splňovala vaše očekávání. Vždy je potřeba s pacientem dobře komunikovat, což se zahraniční klientelou může být i vzhledem k jazykové bariéře komplikovanější. Pak hrozí riziko, že nepochopí veškerá úskalí ošetření.

Bude podle Vás zájem cizinců o českou stomatologii narůstat?

Vůbec netuším, ale vzhledem k tomu, že systémy zdravotního pojištění v zahraničí, alespoň v těch dvou zemích, v Rakousku a v Německu, jsou přece jenom sociální, tak si myslím, že nárůst nějak značný nebude. Něco jiného by bylo, kdyby se sem naučila jezdit švýcarská klientela, kde se větší množství zákroků hradí přímo. Potom je samozřejmě možné, že nárůst bude. Ale zatím takové signály nejsou. Určité signály byly z Anglie, ale Britové se naučili jezdit spíše do Polska.

Myslíte si, že u nás jsou nějaké - například legislativní - překážky, které rozvoji brání? Vezměme Polsko - to má legislativu nastavenou tak, že aby se zdravotní turistika rozvíjela.

Nemyslím si, že jsou u nás legislativní překážky, ale s tím Polskem máte samozřejmě pravdu. Ale těch příčin, proč se jezdí do Polska a ne k nám může být víc, možná je jejich péče levnější, možná jsou aktivnější v náboru zahraničních turistů a podobně.

Mají čeští stomatologové vůbec kapacity uspokojit zahraniční klientelu, pokud by došlo k jejímu nárůstu?

Zubních lékařů je opravdu nedostatek, nicméně možná, že ekonomický stimul je pro zubní lékaře tak silný, že budou ochotni jít do práce v sobotu, budou ochotni věnovat se pacientovi mimo svoje běžné ordinační hodiny, protože jinak si nedovedu představit, jak by to všechno zvládali.

Nehrozí potom riziko toho, že odmítnou českého klienta?

Jistě, to riziko zde je.

Takže českým klientům by pak nezbývalo nic jiného, než si v podstatě platit za služby mimo zdravotní pojištění?

To by asi nešlo, ale určitě by se mohly prodloužit objednací doby. Je to celý komplex problémů. Není to jen o tom, že se jeden zubní lékař v dané oblasti díky tomu, že perfektně umí jazyk, rozhodne, že bude ošetřovat jenom německou klientelu. Tím se systém té oblasti nezhroutí. A ten lékař je pak schopen poskytnout péči mnoha zahraničním pacientům. Jestliže se naopak do normální běžné ordinace dostaví jeden, dva, tři pacienti za měsíc ze zahraniční, tak to zase nepoloží tuto ordinaci.

Jaký je Váš názor na zdravotní turistiku? Myslíte, že to je součástí globalizace nebo řekněme proevropského vnímání, že už je dnes jedno, jestli přijede klient z Rakouska nebo z Českého Těšína?

Já si myslím určitě, že to tak je. Možná jediný problém je ten, že v České republice, je v podstatě skoro všechno hrazeno z veřejného zdravotního pojištění, což je špatně nastavený systém. To v zahraničí není. A nějaký třicetikorunový regulační poplatek to samozřejmě nezvrátí na tu či onu stranu. Když si uvědomíme, jaké jsou ceny - 160, 170 nebo teď 200 korun za jednu výplň, když to přepočítám na Eura, tak samozřejmě v zahraničí je to násobek mé ceny. A přijde mi nespravedlivé už jenom to, že občan Evropské unie, který přijede do České republiky, musí mít stejný přístup ke službám jako občan České republiky. Takže pokud tady bude cizinec měsíc, může si nárokovat stejnou péči jako Čech, ale to je opravdu úplně o jiných cenách. Ušetří zahraniční pojišťovna i ten cizí občan. To nepovažuji za úplně správné.

Proč jsou ty ceny tak nesrovnatelné a myslíte, že se vyrovnají?

Důvodem je to, že české pojištění není schopno zaplatit víc. A vůbec si nedovedu představit, že by se v dohledné době v České republice srovnaly ceny se zahraničím. To je jeden z důvodů proč chceme, aby ještě nějaká část stomatologické péče byla vyřazena z veřejného zdravotního pojištění. Proto, aby u těch ostatních, která jsou závažná a pacienta opravdu ohrožují, se ceny mohly zvednout. Uvědomme si, že v České republice v podstatě skončilo mnoho výrobců našich materiálů, našich nástrojů. Ale my ty bazální materiály, nástroje, přístroje a vše ostatní kupujeme v zahraničí a za stejné ceny jako zahraniční zubař. To znamená: já mám vstupy neregulované, ale výstupy mám velmi regulované. A to dlouho trvat samozřejmě nemůže, protože to systém neunese. Ale to je problém celé české medicíny a nějak se s tím nikdo z politiků moc nechce zabývat.

Aktualizováno: 19.8.2010